dinsdag 8 mei 2012

waarheen?

En nee, we waren er nog niet. Vorige week maandag begonnen de schoten weer, deze keer met doden. 20, 25, 27 … wie weet het echte aantal? Naarmate de knallen toenamen, kelderde mijn gemoed. Wat een ontgoocheling! Dit is een straatje zonder eind of met een bloedig eind. Zogezegd (ik sprak voorheen al over propaganda) zijn het de rode baretten, het deel van het leger dat achter de afgetreden president ATT stond/staat, die de groene baretten van kapitein Sanogo aanvielen. Deze laatste beweert dat hij alles doet om de veiligheid in het land te garanderen en dat de rode baretten, versterkt door  huursoldaten, Mali trachtten te destabiliseren. Afgelopen weekend weer veel arrestaties door de groene baretten die de rode baretten uiteraard viseren en willen dat deze staatsvijanden terechtgesteld worden. Of misschien vreest Sanogo vooral voor zijn eigen hoofd en is het daarom dat hij de touwtjes in handen blijft houden. En waar is nu de transitie-regering? Deze nacht hoorde ik nog schoten maar sinds afgelopen dinsdag zou dat vooral in de lucht zijn.                                                       

Ik voel me boos, zelfs ten einde raad. Terwijl men hier in de hoofdstad soldaatje speelt, beginnen de islamisten in Timboektoe aan het vernietigen van het cultureel patrimonium. Ik voel me nog steeds niet onveilig in Bamako maar denk nu: WIL ik hier nog blijven?

5 opmerkingen:

suzy zei

Lieve An!
Via Jo van Fifala kreeg ik je Blog. Ook ik volg alles op de voet via internet. En telkens hoop ik: zou er nu positief nieuws zijn? Maar... het is eerder om depressief te worden ... En toch hoop ik half juni terug te kunnen komen. Onze zusters in San, Koutienso en Kimparana maken het goed. Ginds is alles kalm.
Alles goed met de kindjes? En heb je nieuws van Sofie?
Hou je goed An! Tot binnenkort hoop ik!
suzy

afra zei

Hallo Suzy! Fijn je te lezen en dat de zusters het wel stellen.
Sophie is momenteel in Londen, zoals ze jaarlijks doet, en ook op zoek naar alternatieven en met veel vragen, zoals wij allen.
Gelukkig met de kindjes alles goed. Hoewel de Malinese scholen deze week gesloten bleven, waren de Franse scholen wel open en hebben ze geen week moeten thuis zitten. Oef. Waarschijnlijk gaan de scholen maandag weer open, maar hier is pas iets zeker als het ook gebeurt hé.
Ik hoop van harte tot midden juni!
Ann

Annemiek zei

Pfff, net als de Taliban destijds in Afghanistan deed. Arm Timboektoe. Wat een hel!De zendingswerkers van CAMA zijn ook aan het terugkeren. Carina is terug in Bamako. De anderen in Sikasso en Koutiala ook terug. Het beste.
Liefs van ons.

Annemiek zei

Pfff, net als de Taliban destijds in Afghanistan deed. Arm Timboektoe. Wat een hel!De zendingswerkers van CAMA zijn ook aan het terugkeren. Carina is terug in Bamako. De anderen in Sikasso en Koutiala ook terug. Het beste.
Liefs van ons.

afra zei

Dank je, Annemiek!
Ik vind het zo moeilijk om te verteren dat men ondertussen in Bamako maar verder politieke spelletjes blijft spelen. Iedereen noemt het noorden de prioriteit, als sinds 22 maart, en welke actie wordt ondernomen??!!